Mijn vorige blog ging over alles wat we van onszelf moeten en daarin gaf ik je ook een ‘ont-moeten oefening‘. Een oefening die ik zelf ook maar weer heb gedaan, want het schrijven van die blog confronteerde me keihard met mijn eigen moeten-stand.

Ik was verkrampt bezig met dingen die heus niet allemaal tegelijk hoeven. Ik beleefde daardoor geen plezier meer aan wat ik deed en rende maar door, door, door om alles gedaan te krijgen. Alles waarvan ik dácht dat ik het moest doen.

‘Moeten’ veroorzaakt vaak stress, overspannenheid en uiteindelijk burn-out

Door wat ik zelf heb meegemaakt én de ervaringen met mijn klanten, heb ik inzicht gekregen in de verbanden tussen deze drie spanningsvormen. Ook weet ik door die ervaringen wat je met dit inzicht en coaching kunt doen om stress en de gevolgen ervan te ondervangen en liever nog: te voorkomen.

Stress, overspannen of burn-out – wat zijn de verschillen en waar heb jij specifiek last van? In deze blog wil ik graag al mijn kennis en ervaring met je delen en tips geven waar je zelf snel en concreet mee aan de slag kunt en waarvan ik weet dat ze werken.

Stress, overspannen of burn-out?Stress

Stress is over het algemeen een vorm van spanning die we nog goed kunnen hanteren. Het zorgt ervoor dat je scherp blijft en goed presteert.

Stress kent meestal een directe aanleiding, zoals een computer die vastloopt of een auto die niet start. Je bent dan extra alert en zoekt snel naar een oplossing.

Stress wordt pas ongezond als er langere tijd meer van je gevraagd wordt dan je eigenlijk aankan – door jezelf of door een ander.

Wat kun jij er zelf aan doen? 3 tips:

1 – Doe de oefening van moeten naar willen.

2 – Stop met multitasken (wat eigenlijk multi-shiften is). Het is namelijk alles behalve slim, omdat het een hoop drukte in je hoofd veroorzaakt. Concentreer je dus op één ding, maak dat af en ga dan weer verder.

3 – Zorg dat je korte pauzes neemt na iedere taak en sla zeker je lunchpauze niet over. Ga het liefst even naar buiten. Frisse lucht en wat beweging zorgen voor een leeg hoofd, wat nieuwe ideeën oplevert. Hierdoor klaar je de volgende klus makkelijker.

Wanneer je regelmatig stressvolle periodes ervaart, kun je door een aantal coachingsgesprekken leren je grenzen te (her)kennen en bewaken. Daarnaast kan het je helpen assertiever te worden. Je leert anders kijken naar de aanleidingen die zorgen voor stress, zodat je er meer ontspannen mee om kunt gaan. Zo voorkom je dat je doorschiet naar overspannenheid.

Wil je nu gelijk zelf alvast aan de slag om meer rust en ontspanning te ervaren? Lees dan mijn E-boek “Voor altijd vakantie in je hoofd”. Er staan 3 krachtige oefeningen in voor meer ontspanning en nieuwe energie. Je krijgt hem gratis van mij als jij je hier inschrijft.

Overspannenheid

Als stress langdurig aanhoudt, ga je te vaak en te lang over je grenzen heen en komt overspannenheid om de hoek kijken. Het typeert zich door verlies aan energie, maar ook door een vorm van hyperactiviteit. Je voelt je onrustig en gehaast. En dat gevoel wordt niet meer afgewisseld met ontspanning (herstel), maar houdt langdurig aan.

Bij overspannenheid is de – vaak werkgerelateerde – oorzaak nog te achterhalen en dus kunnen de spanningen die de extreme stress en disbalans veroorzaken, weggenomen worden. Toch grijpen we niet zo snel in, omdat we denken dat het met een weekje vakantie wel weer overgaat.

Wat kun jij er zelf aan doen? 4 tips:

1 – Praat over wat je ervaart en voelt. Schaam je er zeker niet voor en neem jezelf serieus. Je gesprekspartner kan je helpen met onderzoeken wat de mogelijke spanningsoorzaken zijn en helpen deze in perspectief te zetten.

2 – Maak een overzicht van de “energievreters” en “energiegevers” in je (werk)leven. Waar ga je van zuchten en waar ga je van glimlachen? Waarvan zing jij onder de douche?

3 – Vraag een gesprek aan bij de verzuimconsulent of arbo-arts van je werk. Zij kunnen samen met jou kijken of je wellicht een poosje iets minder moet werken of ander werk kan doen. Je mag dit gewoon zelf aanvragen via je leidinggevende.

4 – Plan rustmomenten in je agenda. Niet denken dat komt wel… nee, écht inplannen. Passief op de bank zitten, helpt je ook niet. Zorg wel voor een goede afwisseling van uitrusten en leuke dingen doen, ter afleiding en ontspanning.

Overspannenheid is het laatste signaal – met hulp kun je nog ingrijpen, voordat je in een serieuze burn-out terechtkomt. Door stil te staan, jezelf rust te gunnen en je te laten coachen, kun je serieuze veranderingen in je bewustzijn en je leven creëren.

Om blijvende veranderingen te kunnen doorvoeren, is het belangrijk dat je inzicht krijgt in de oorzaken van de disbalans. Dat je jouw (belemmerende) overtuigingen leert kennen en de effecten daarvan. En dat je ontdekt wat jouw belangrijkste drijfveren zijn en leert dit te verbinden met je dagelijkse leven.

Als je je overspannen voelt, helpt wandelcoaching en coaching in de natuur erg goed. Met deze aanpak kom je snel weer in contact met jezelf en ga je met je energie doen wat jij het allerliefste doet. En het voorkomt dat je in de ziektewet terechtkomt of je onderneming (tijdelijk) stop moet zetten.

Burn-out

Burn-out is voor de ‘serieuze doorzetters’. Je hebt nog niet genoeg geleerd van het overspannen zijn en je bent daar niet voldoende mee aan de slag gegaan. Je hebt jezelf niet serieus genomen: je hebt geestelijke en lichamelijke signalen structureel genegeerd. Ineens kun je niks meer…

Een burn-out is een energiestoornis, die meestal wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren:

  • karakter
  • privéomstandigheden
  • werkomgeving

Rust is in de eerste periode het belangrijkste. Pas als je energieniveau zich begint te herstellen, is er ruimte voor onderzoek en herstel. Dan kun je met begeleiding gaan reflecteren op de oorzaken van de uitval.

In het begin is dat vaak met een psycholoog of gespecialiseerde burn-out therapeut. Aan het eind van de herstelperiode kan een coachingsprogramma zoals bij overspannenheid, heel goed werken voor bezinning en het maken van nieuwe, krachtige keuzes.

Mijn eigen herstel van een burn-out

Vijf jaar geleden kon ik ineens niets meer. Gelukkig kreeg ik de tijd om op adem te komen. Ik had een goede arbeidspsycholoog en later een coach. Na vijf maanden kon ik een verbeterde versie van mezelf in de spiegel aankijken.

Ik weet nu hoe ik ‘nee’ moet zeggen. Gewoon zeggen, zonder hele verklaring. Ik heb geleerd dat ik eerst ergens over mag nadenken. Of er zelfs op mag terugkomen.

  • Ik heb ontdekt dat een traktatie op school echt geen kunstwerk hoeft te zijn – die kinderen willen alleen maar wat lekkers.
  • Ik heb geleerd dat mijn leidinggevende echt niet (alleen) de schuldige was van mijn werkdruk.
  • Maar het allerbelangrijkste wat ik leerde, is dat vooral ik de lat zo hoog legde.

Ik weet dankzij mijn eigen burn-out en door de ervaringen van en met anderen, dat zoiets je uiteindelijk ook heel veel brengt. Niet dat verdrietige donkere gat, toen ik lamgeslagen en vermoeid op de bank zat, maar kennis en inzichten, waardoor ik steeds dichter bij Carolijn kwam.

Stress, overspannen of burn-out?Ik wens niemand een burn-out toe, maar ik gun iedereen die herstelperiode waarin je weer dichtbij je eigen waarden en drijfveren komt en waarin je leert minder te moeten.

Want als je weet wat écht belangrijk voor je is en wat jij zelf heel graag wilt, ontstaat er licht en ruimte in je hoofd. Het voelt alsof er een loodzware rugzak van je schouders is gevallen.

Gelukkig kan dit óók zonder eerst een burn-out te moeten doorstaan. Mijn burn-out heeft me gebracht waar ik nu ben en leverde de inspiratie voor de ontwikkeling van een mini-sabbatical:

Coaching at Sea: tijd om stil te staan bij jezelf

We zorgen goed voor onze kostbare spullen waar we hard voor hebben gewerkt. De auto gaat voor een grote beurt naar de garage. De verwarmingsketel wordt bijgevuld en onderhouden. De schilder zet ons huis strak in de lak.

Hoe zit het met jezelf? Je gaat vast wel naar de kapper en de tandarts, de sauna of een masseur. Op vakantie om even bij te tanken. Allemaal dingen die helpen om je plezierig en ontspannen te voelen.

Maar zijn dat duurzame investeringen? Serieus aan je persoonlijke ontwikkeling werken, is in ieder geval wél een duurzame investering. Bezuinig niet op ‘groot onderhoud’ en investeer in jezelf.

Coaching at Sea is een coachingsprogramma speciaal voor mensen die met volle teugen van het leven willen genieten en begrijpen dat onderhoud, ontwikkeling en reflectie hen hierbij helpen. Wil jij 2 dagen uitwaaien aan zee en alle aandacht voor jou?
Bel 06 – 54 673 949 of stuur een mail naar Carolijn@coachable.nl

  • Reply

    Sonja van Vuren (@sonjavanvuren)

    09 05 2015

    “Wat doe je als stress jóu de baas wordt?” 7 tips van @CarolijnRoelofs om erger te voorkomen: http://t.co/5Y1kmtiN9J

  • Reply

    @JudithBarlingen

    11 05 2015

    Wat doe je als stress jou de baas wordt? 7 tips van @CarolijnRoelofs http://t.co/m8MoVsvr95

  • Reply

    @karinloopbaan

    12 05 2015

    Stress, overspannen of een burn-out. @CarolijnRoelofs legt het allemaal uit. Met 7 tips! http://t.co/O7i65ZCPqM

  • Reply

    Nicole Offenberg (@OffenbergNicole)

    29 05 2015

    “Na vijf maanden kon ik een verbeterde versie van mezelf in de spiegel aankijken.” http://t.co/wYC9RsStyF blog van @CarolijnRoelofs

  • Reply

    Sonja van Vuren (@sonjavanvuren)

    08 07 2015

    “Wat doe je als stress jóu de baas wordt? 7 tips om erger te voorkomen”: http://t.co/YM3M5ackVB – @CarolijnRoelofs

  • Reply

    Nicole Offenberg (@OffenbergNicole)

    06 10 2015

    “Wat doe je als stress jou de baas wordt?” http://t.co/QWCCveAMx3 blog van @CarolijnRoelofs

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *