Beter luisteren naar een ander, écht luisteren…

Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. De meeste mensen vinden het knap lastig. Niet alleen luisteren naar de ander, maar ook luisteren naar jezelf.

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt dat je enthousiast je verhaal vertelt en de ‘luisteraar’ binnen een paar minuten het woord overneemt. Zonder een reactie te geven op wat je aan het vertellen was.

Gelukkig gebeurt dit meestal uit enthousiasme en niet uit gebrek aan belangstelling. Toch vind ik het zelf altijd behoorlijk vervelend en weet nooit zo goed wat ik ermee aanmoet.

We gaan allemaal wel eens op deze manier in de fout. En een leuk gesprek moet geen strijd om aandacht worden. Maar wil je écht contact maken met de ander, dan zul je met je volle aandacht bij je gesprekspartner moeten zijn.

Ben jij je bewust van hoe je luistert?

In onze snelle maatschappij van veel, kort en vluchtig (digitaal) contact, hebben we nog steeds een grote behoefte aan persoonlijke aandacht voor (en van) elkaar. Dankzij persoonlijke aandacht voelen we ons verbonden, gezien en gehoord.

Het helpt ons te ontwikkelen. We krijgen er nieuwe inzichten van. Door met aandacht te luisteren en vervolgens vanuit betrokkenheid vragen te stellen, helpen we de ander te ontdekken wat hij/zij denkt of voelt.

Het zorgt ervoor dat de ander in staat is goed naar zichzelf te luisteren. Luisteren is voor een coach misschien wel de belangrijkste kwaliteit om het vak goed te kunnen uitoefenen.

Je verwacht misschien dat het gaat om het stellen van die ene goede vraag. Maar als ik niet echt hoor wat de ander zegt of niet hoor wat er tussen de regels wordt gezegd, dan kan ik ook de juiste vraag niet stellen.

Mijn cliënten vertellen me, dat ik écht verbinding maak door goed te luisteren. Ik ben met mijn volledige aandacht bij hen. Goed luisteren heeft mij al veel mooie ervaringen opgeleverd.

beter luisterenBeter luisteren, kun je leren

Luisteren is voor mij niet altijd vanzelfsprekend geweest. Ik ben extravert. Op mijn rapport stond vroeger altijd ‘Carolijn kletst te veel’. Daarnaast wil ik altijd graag dat iedereen blij is en voel ik me verantwoordelijk voor de sfeer.

Toen ik begon met coachen, had ik dus heel wat af te leren. Tijdens mijn eerste oefengesprekken (gelukkig binnen de muren van de school), was ik veel te veel aan het woord.

Ik vulde van alles in voor mijn coachee. En dat allemaal vanuit mijn goedbedoelde, zorgzame instelling.

Ik moest leren eigen gedachten stop te zetten en niet meer bang te zijn voor de stilte. Pas toen kregen mijn coachees zélf de mooiste inzichten en antwoorden op hun vragen.

Wil je nu gelijk zelf alvast aan de slag om jouw storende gedachten stop te zetten, los te laten en te ordenen?  Lees dan mijn E-boek “Voor altijd vakantie in je hoofd”. Er staan 3 krachtige oefeningen in voor meer ontspanning en nieuwe energie. Je krijgt hem gratis van mij als jij je hier inschrijft.

Angst voor de stilte

Dat ongemakkelijke gevoel wanneer een gesprek stilvalt. Herken je dat? De drang om te gaan ratelen, zonder een idee te hebben van wat je eigenlijk wil zeggen. Waarom?

Omdat die stilte zo eng is. Je hele lijf wordt onrustig. Je spieren spannen zich. Je bent hard aan ’t werk. Maar je raakt elk contact met de ander kwijt.

Wie de stilte durft toe te laten, geeft de ander de ruimte. Hoe je dat aanpakt? Het helpt om op zo’n moment te gaan verzitten. Ga goed op je billen zitten met je rug tegen de stoelleuning aan en je voeten op de grond.

Gebruik de stilte om even naar jezelf te luisteren. Wat gebeurt er in jouw hoofd en lijf? Je zult merken dat de ander actiever wordt na zo’n moment van rust en jij meer gaat opmerken en (in)zien.

Aandacht voor de ander

Luisteren heeft dus alles te maken met aandacht voor de ander. Vaak luisteren we op een oppervlakkige manier. We luisteren met één oor en ondertussen zijn we met andere dingen bezig, zoals de telefoon, de boodschappen of ons eigen verhaal.

Echt luisteren betekent onze eigen behoeftes opzij zetten. Onze oordelen, verlangens en gedachten parkeren. Hoe doe je dat?

Realiseer je dat de persoon tegenover je jou kiest om iets te vertellen wat op dat moment belangrijk is. Maak deze persoon dan ook jouw prioriteit.

Luisteren is in feite een cadeautje dat je aan de ander geeft. En jij vindt cadeautjes krijgen toch ook leuk? Zet je nieuwsgierigheid aan en richt je op de ander.

Het verhaal overnemen, zoals ik al eerder noemde, gebeurt ook vaak omdat je denkt dat er iets van je wordt verwacht. Maar als de ander daar niet om vraagt, zijn er geen verwachtingen.

Je hoeft niets op te lossen, geen antwoorden te hebben en geen oordeel te vormen. Jij hoeft dus niet aan ’t werk en zo kun jij mooi je hoofd leeg houden.

Actief luisteren doe je met je hele lijf

beter luisterenDoor ontspannen te staan of zitten creëer je een open en uitnodigende sfeer. Door oogcontact te maken, verleg je de focus van jezelf naar je gesprekspartner. Kijk de ander aan, knik af en toe en moedig aan om door te praten met de welbekende hmmms, uhuhs en oh ja’s.

Luisteren betekent ook interesse tonen en daarvoor hoef je niet alleen maar stil te zijn. Stel verruimende vragen, zoals:

  • Waarom is dat zo belangrijk voor jou?
  • Je zegt …… maar ik begrijp niet zo goed wat je daarmee bedoelt?
  • Kun je er nog wat meer over vertellen?

Vat in jouw eigen woorden samen wat je gehoord hebt. ‘Je zou dus het liefst willen dat…’. Je checkt hiermee gelijk of je goed begrepen hebt wat er is gezegd en de ander krijgt ruimte om te verduidelijken.

Valt er een stilte? Geef dan ook die stilte de ruimte die zij verdient.

Met aandacht luisteren, is luisteren zonder verwachtingen

Het is een wederkerig proces. Door de ander jouw volle aandacht te geven, haal je zelf ook veel voldoening uit het gesprek. Er komt vanzelf weer iemand op jouw pad die jóu de aandacht geeft die jij nodig hebt.

Volgende maand deel 2 van De kracht van het luisteren: Luisteren naar jezelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *