Minder moeten

Nooit meer teveel moeten en altijd willen? Doe deze oefening!

Ik moet meer aandacht aan mijn kinderen geven.
Ik moet nog naar de sportschool.
Ik moet echt op tijd naar bed vanavond.
Ik moet de bedden verschonen vandaag.
Ik moet echt mijn moeder even bellen.
Ik moet nu echt stoppen met chocolade snoepen. 🙂
Ik moet snel een nieuwe afspraak maken met mijn vriendinnen.
Ik moet mijn btw-aangifte doen.
Ik moet die collega echt helpen met haar klus.
Ik moet altijd direct antwoorden op mailtjes.

Ik ben al moe als ik dit lijstje heb gelezen, laat staan dat ik dit allemaal moet doen. Of…. zit die vermoeidheid vooral in de woordkeuze? Welke energie geeft het woord ‘moeten’ jou?

Teveel moeten kost tonnen energie

Is het je wel eens opgevallen hoe vaak jij moeten zegt op een dag? Waarschijnlijk heb je het niet eens in de gaten omdat het een gewoonte is om het woord te gebruiken. Mijn coach wees me er laatst op, zelfs van dingen die ik graag wil, zeg ik dat ik ze moet. En toen ik erop ging letten, merkte ik dat ik niet de enige ben die dit doet.

Teveel moeten, is gekoppeld aan een verplichting en dat kost energie. Als je echt iets moet, zit er druk of dwang achter. Willen hoort bij iets wat je uit vrije wil doet. Als je iets wil, krijg je energie.

Moet je op vakantie? Ik denk dat je het gewoon graag wil. Wil je die bekeuring betalen? Liever niet. Maar je moet wel want anders verhogen ze het bedrag en dat wil je niet. Dus je wil het toch. Kun je het nog volgen of denk je dat ik op deze manier alles probeer om te buigen van moeten naar willen?

Van moeten naar willen

‘Ik moet nu echt wat afvallen,’ zeg ik streng tegen mijn spiegelbeeld. Ik schrik van de toon in mijn eigen stem. Moet? Dat klinkt wel dwingend en opgelegd. En ik vind het al moeilijk. Behalve die ene keer, na mijn zwangerschap. Ik wilde écht wat gewicht kwijt om meer energie te hebben om voor mijn drie kinderen te zorgen. Ik wilde het en ik viel 15 kilo af.

Willen is veel vriendelijker en zachter. Willen geeft energie en daagt je positief uit. Lees de zinnen hieronder maar:

Ik wil meer aandacht aan mijn kinderen geven.
Ik wil nog naar de sportschool.
Ik wil echt op tijd naar bed vanavond.
Ik wil de bedden verschonen vandaag.
Ik wil echt mijn moeder even bellen vandaag.
Ik wil nu echt stoppen met chocola snoepen. 🙂
Ik wil snel een nieuwe afspraak maken met mijn vriendinnen.
Ik wil mijn btw aangifte doen.
Ik wil die collega echt helpen met haar klus.
Ik wil altijd gelijk antwoorden op mailtjes.

Een heel ander gevoel hè? (behalve dan stoppen met die chocola 🙂 )

Als het lukt om wat minder te moeten van jezelf, krijg je ruimte om te ontdekken wat je heel graag wilt. En dat geeft vrijheid. Ook voor je omgeving is het fijner als je niet veel dingen doet die je eigenlijk niet wilt doen. Doe je toch iets voor anderen omdat zij dat graag willen? Doe het dan alleen als je het er mee eens bent.

Ik heb een boek geschreven met 3 oefeningen om meer rust en ontspanning in je leven te gaan ervaren. 1 van de oefeningen, geef ik hieronder al prijs. Wil je het hele boek lezen en alle oefeningen tot je beschikking hebben? Schrijf je dan hier in en je ontvangt gratis het E-boek ” Voor altijd vakantie in je hoofd”.

Wat wil je wel, wat wil je niet

Willen geeft een andere energie en het biedt ook meer keuzemogelijkheden. Minder-moeten lukt alleen als je weet wat je wel en niet wilt. Onderstaande oefening helpt je met:

  • Moeten vervangen door willen in je denken en taalgebruik.
  • Bewust worden van dingen waarvan je denkt dat je ze moet doen en nagaan of die gedachtes wel kloppen.
  • Het maken van keuzes die je energie geven.
  • Rust in je hoofd krijgen, waardoor nieuwe energie en overzicht ontstaat.

 

Stap 1
Nooit meer teveel moeten en altijd willen? Doe deze oefening!Maak een lange lijst van alles waarvan jij vindt of denkt dat je het moet. Maak hele zinnen die beginnen met ‘Ik moet…’.

Blijf schrijven en stop pas na een kwartier. Alles wat in je opkomt mag op de lijst – werk en privé door elkaar. Het maakt niet uit. Ga helemaal los.

Stap 2
Klaar met de lijst? Shocking hè, als je ziet wat je allemaal moet. Daar ga je nu verandering in brengen. Streep overal het woord ‘moeten’ weg, als je er zonder nadenken ‘willen’ van durft te maken.

Om mijn eigen lijstje aan te houden:

‘Ik moet nog naar de sportschool’ kan ik niet zonder twijfel omzetten in ‘ik wil’. Maar ‘Ik moet snel een nieuwe afspraak maken met mijn vriendinnen’ is een makkie: ja leuk, dat wil ik. Daar heb ik zin in.

Zo ontstaan er 2 lijsten. Leg je ik-wil-lijst even apart. Met de rest zet je stap 3.

Stap 3
Stel jezelf bij de overgebleven zinnen op de ik-moet-lijst steeds een aantal vragen:

  • Waarom moet ik dat?
  • Van wie moet ik dat?
  • Wat gebeurt er als ik het niet doe?
  • Moet het wel nu?
  • Is het waar dat ik dit moet doen?

Wat gebeurt er met je lijst? Welke dingen vallen weg?
Wat blijft staan, probeer je nu om te zetten naar willen-zinnen. Hoe voelt dat?

Stap 4
Voeg nu de lijstjes uit stap 2 en 3 samen. Dit is de lijst met dingen die je wilt. Het kan een keurig overzichtelijk, beknopt lijstje zijn.

Is de lijst voor je gevoel toch nog te lang om keuzes te kunnen maken? Ga er dan nogmaals doorheen en vraag je serieus af of je dit allemaal écht zelf wilt of dat er stiekem toch willen of moeten voor een ander tussen zit.

Stap 5
Tijd voor reflectie. Beschrijf voor jezelf hoe je iedere stap ervaren hebt.

Wat ging er goed en makkelijk? Wat vond je lastig? Waar kwam de energie naar boven, wat was je jippie-moment? Of was dat moment er helemaal niet?

En tenslotte: Wat heeft het je opgeleverd? Als het goed is: Meer rust in je hoofd, een helder beeld van wat je echt wil en vooral ook wat niet. Jij bent nu in ieder geval gestart met minder-moeten.

Stap 6
Om minder-moeten meteen kracht bij te zetten, moet je nu eigenlijk iets doen. 🙂 Kies 3 dingen van je willen-lijst en plan ze onmiddellijk in. Heerlijk. Actie. Hou jij daar ook zo van? En laat je me weten wat het eerste is dat jij direct wilt gaan doen?

Als minder-moeten niet lukt 

Het kan zijn dat het bij lijstjes maken blijft. Dat je na deze oefening niet verlost bent van alles wat je moet. Ik denk dat moeten een belangrijke oorzaak is van stress, overspannenheid en uiteindelijk burn-out. Vandaar dat je volgende maand kunt lezen over de relatie tussen moeten en deze drie spanningsvormen.

Vond je de oefening lastig en werd je geconfronteerd met belemmerende overtuigingen? Ben je bang dat je zult vastlopen of heb je het gevoel dat je wel wat hulp kunt gebruiken? Laat het me weten (06 – 54 673949 of carolijn@coachable.nl). Dan kijken we samen welke hulp het beste bij jou past.

 

  • Reply

    Yvonne

    14 04 2015

    Een hele goede maatstaf! Hier kun je iets mee meis. Ik ga definitief “moeten” wat vaker vervangen door ‘willen

    • Reply

      Coachable

      14 04 2015

      Ik ben benieuwd hoe je het willen gaat ervaren. Vandaag werd ik betrapt door Max. Ik zei je moet nu je tafels leren en dat werkje nog even af maken. Mama ik moet ik moet ik moet van jou! Toen begon ik wel hard te lachen want hij had wel een punt natuurlijk. Hij wil dat namelijk niet 😉

  • Reply

    Sonja van Vuren

    17 04 2015

    Wat een goeie oefening, Carolijn! Echt zo één die je regelmatig moet doen… 😉

    Wat mij ook helpt bij gedragsverandering: niet van alles tegelijk willen veranderen en er niet te hard en rigide in zijn. Zo wil ik minder chocolade eten en sinds een poosje is ‘mijn regel’:

    1 chocolaatje per dag (want helemaal niet meer is geen optie, maar een gegarandeerde mislukkingsgarantie). Als ik op visite ofzo een 2e neem: niks aan de hand, morgen gewoon weer 1. Dat gaat dus echt erg goed! Manlief was verrast dat ik het volhield, haha – dat gaf alleen maar meer motivatie! 🙂

    Deze nieuwe gewoonte is inmiddels behoorlijk ingesleten, waardoor er weer ‘volhoud ruimte’ is voor iets anders wat ik graag anders wil doen. En zo ben je straks na een jaar vol stapjes heel ver gekomen. In tegenstelling tot snel, snel grote sprongen willen maken en na een jaar constateren dat er niets of nauwelijks iets veranderd is.

    • Reply

      Coachable

      17 04 2015

      Ha Sonja, wat een goede tip van jou voor die chocolade…..dat ga ik ook doen. Want tja helemaal zonder kunnen wij niet 😉
      Maar mooi hoe dat werkt he, eerst het een en dan het ander en zo kom je inderdaad steeds dichterbij wat je het allerliefste doet en het leven wat het best bij je past.

  • Reply

    Sonja van Vuren

    18 04 2015

    Ja, het leven dat het beste bij mij past bevat inderdaad zeker weten chocolade hoor! 😉

  • Reply

    Liesbeth

    22 04 2015

    Ja, zo zit het.
    Ben al ruim een jaar bezig met dat ‘moeten’ te vervangen door ‘willen’. Maar soms loopt dat teveel door elkaar.
    Zo geniet ik van het werken in mijn tuin maar ik móet alle plantjes die ik net heb gekregen erin zetten omdat ze anders dood gaan….En dat wil ik niet!
    Mij helpt het schrijven van mijn Morning Pages, het adagio uit The Artist Way van Julia Cameron. Ik ben een paar maanden gestopt met het schrijven daarvan en dat had ik niet moeten doen! Voor mij is dat juist heel helpend, dus ik ben weer begonnen. Dat moet niet maar dat wil ik graag!

    • Reply

      Coachable

      25 04 2015

      Soms is het nodig dat je iets echt gaat missen, voordat je door hebt hoe belangrijk het voor je is. Mooi dat jij, Liesbeth, met het schrijven van je Morning Pages het steuntje in de rug van jouw ” willen” hebt herontdekt.

  • Reply

    @LieveLotty

    24 04 2015

    Waarom moeten je tonnen energie kost. – http://t.co/eqL1c2g1q8 @CarolijnRoelofs-

  • Reply

    @sonjavanvuren

    26 04 2015

    Vanaf nu nooit meer moeten en alleen maar willen, jeej! http://t.co/ZuyePlgqb7 – incl. goeie oefening tip van @CarolijnRoelofs

  • Reply

    @eventjes

    26 04 2015

    MOET jij ook teveel? En wat als je nou eens… http://t.co/dMMMKi5koR door @CarolijnRoelofs via @sonjavanvuren #moeten #willen

  • Reply

    Sonja van Vuren (@sonjavanvuren)

    06 05 2015

    Ben jij al dat MOETEN ook zo zat? Nou, daar weet @CarolijnRoelofs wel iets op >> http://t.co/m15rQSuZdQ – #oefening

  • Reply

    Sonja van Vuren (@sonjavanvuren)

    01 07 2015

    Ik? Ik MOET nóóit meer iets. Ik WIL alleen maar! 😉 Dat krijg je ervan, als je deze @CarolijnRoelofs oefening doet: http://t.co/m15rQSuZdQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *