“Ik ben eigenlijk nog steeds dat kleine meisje van een jaar of zes wat zichzelf onzichtbaar maakt omdat mijn ouders net te vaak gezegd hebben dat ik maar niet lastig moest zijn omdat ze hun handen vol hadden aan mijn dwarse zus. Ik merk dat ik er nu 40 jaar later nog te vaak naar handel en me dat belemmert om krachtig voor mezelf te kiezen terwijl ik ook weet dat ze dat toen niet met kwade bedoelingen hebben gedaan.”

“Mijn leidinggevende begrijpt me niet. Hij ziet niet wat ik allemaal doe. Hoeveel werk ik verstouw. Dat ik behoefte heb aan waardering. Hij beloont de hele wereld behalve mij. Oh, wat ben ik boos en gefrustreerd! Ik heb er wel eens voorzichtig wat over gezegd, maar toen keek hij alsof hij water zag branden. Het blijft me maar dwarszitten…”

Het eerste voorbeeld is iets waar veel van mijn coachees mee worstelen. Het tweede komt uit mijn eigen historie. 

Dat mensen elkaar niet begrijpen, kan meerdere oorzaken hebben. Zo is het algemeen bekend dat vrouwen- en mannenbreinen verschillend werken als het gaat om het opslaan van gedachten, zorgen, problemen of wat dan ook. Daarnaast draagt iedereen zijn eigen historie en vorming met zich mee wat weer zorgt voor bepaald gedrag.

Ervaringen uit het verleden nemen geen keer.

Onze ervaringen uit het verleden, hebben ons gevormd tot wie we nu zijn. En zelfs van het lelijkste zijn we wijzer geworden. Wanneer een pijnlijk stukje verleden nog in de weg zit om nu te mogen zijn wie je wil zijn, wordt door anderen vaak gezegd “joh dat moet je loslaten. Maak je niet druk!”

Maar zo werkt het niet. Ervaringen die gezorgd hebben voor emoties, zetten zich vast door middel van taal in je hoofd. En een brei aan woorden worden gedachten en gedachten schakel je niet uit. Hardnekkige gedachten kunnen in je latere leven belemmerende overtuigingen worden die je danig in de weg kunnen zitten. Zo kan “ben jij nou maar lief en stil” er voor zorgen dat je nu enorm hard je best doet om aardig gevonden te worden en de ander te pleasen omdat je hoofd je steeds vertelt “je moet lief zijn en dan pas ben je goed genoeg”.

Maar gedachten die komen en gaan dus. En dat is het mooie….. als jij de taal van het verleden in de vorm van gedachten geen aandacht geeft en voorbij laat gaan door je te richten op gedachten waar je nu wel wat aan hebt dan heb je regie over jouw waardevolle leven in het nu en geef je de taal van het verleden geen ruimte . Nog mooier is als je dat bewust terug geeft aan diegene van wie het was.

Wie schrijft die blijft 😉

Er is een hele fijne schrijfoefening die kan helpen bij het loskomen van die overtuigingen door de taal van anderen uit het verleden. Los komen is het op afstand zetten en daar laten waar het hoort. Los laten is een actieve handeling zoals de hond los laten waardoor hij weg loopt, je handen los laten van het stuur waardoor je zonder handen fietst. In dit geval kun je dus niet daadwerkelijk gedachten loslaten omdat we als mens nu eenmaal geen grip hebben op die 60.000 gedachten die we op een dag hebben.

Deze schrijfoefening helpt jou wanneer je nu graag ander gedrag wil of andere keuzes wil maken in je leven maar je nog tegen laat houden door de taal uit het verleden. Maar het kan ook goed helpen om een nare periode of gebeurtenis écht af te sluiten of onopgeloste zaken tussen jou en een ander een plek te geven. Want soms weet je dat uitpraten lastig is of het kan niet meer omdat er inmiddels teveel tijd tussen zit. Je wil oud zeer niet weer oprakelen, maar er wel afstand van nemen . Er steeds aan blijven denken kost enorm veel energie.

Doe deze schrijfoefening om los te komen van moeilijke ervaringen, gedachten en belemmerende overtuigingen:

Schrijf 2 brieven

Zoek een prettige plek op en kies een tijdstip waarop je niet gestoord kunt worden. Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk. Pak pen en papier (ja, echt…. liever geen computer) en schrijf 2 verschillende brieven. Deze brieven zijn puur voor jou. Je schrijft ze dus niet met de intentie ze te versturen naar een ander.

Brief 1
Schrijf alles op wat je nog had willen zeggen of nu wilt zeggen over de gebeurtenis, de situaties uit het verleden of de dingen die tegen jou gezegd zijn. Laat je pen maar zijn werk doen en de woorden komen vanzelf.

Wanneer je bijvoorbeeld voor je gevoel onterecht ontslagen bent, kun je alles opschrijven over de boosheid en oneerlijkheid die je voelt.

Worstel je nog met voorvallen uit een vriendschap die is stukgelopen en heb je het nooit uit kunnen praten? Schrijf dan op waar je last van had of nog steeds hebt.

Gaat het over dat wat je steeds te horen kreeg van je ouders, vertel dan waar het voor gezorgd heeft en geef het terug aan hen omdat het van hen is en jou nu niet meer dient.

Brief 2
Schrijf nu het antwoord van de ander aan jou. Schrijf precies wat jij van de ander wil horen en degene in het ideale geval aan jou zou schrijven na het lezen van je eerste brief.

Je vriend zou bijvoorbeeld vertellen hoe zeer hij de avondjes in de kroeg mist. Dat hij nu ook begrijpt dat hij tekortgeschoten is in de vriendschap en dat hij er serieus met je over had willen praten.

Je voormalige baas zegt dat hij niet bewust jou eruit heeft gepikt en maakt excuses. Of hij vertelt dat hij moeite heeft met assertieve mensen zoals jij en daardoor voor jou koos. Het lag dus aan hem en niet aan jou.

Je ouders zouden bijvoorbeeld schrijven dat het nooit hun bedoeling is geweest jou te kwetsen en te belemmeren en dat ze snappen hoe moeilijk dat geweest moet zijn maar dat ze ook mega trots zijn op wie je bent geworden.

Laat je pen het werk doen en laat komen wat er komt. Er is geen goed of fout. Het zijn jouw brieven precies zoals jij wil dat ze zijn.

Je brieven zijn klaar….wat nu?

Laat ze even een paar dagen liggen. Lees ze daarna hardop aan jezelf voor of aan iemand bij wie je je veilig voelt en die goed kan luisteren. Er kunnen sterke emoties naar boven komen. Laat die er maar gewoon zijn. Vecht er niet meer tegen en geef jezelf de tijd om ze te laten opkomen.

Na het schrijven van deze 2 brieven voel je je waarschijnlijk moe, maar ook opgelucht. De cirkel is nu ‘afgerond’. Je hebt gezegd wat je nog wilde zeggen en je hebt gehoord wat je graag wilde horen. Je kunt dat wat er in de weg zat daar laten waar het hoort. In het verleden en bij de ander.

De brieven kun je in een doos stoppen en ver weg zetten. Je kunt ze begraven of verbranden. Er een vlieger van vouwen, naar het strand gaan en alles laten wegwaaien. Of breng ze naar de afvalverwerking, dan weet je zeker dat het straks weg is. ;-). Voel wat voor jou klopt.

Er is nu ruimte in je hoofd vrijgekomen als het goed is. Voor nu doe je daar lekker even helemaal niks mee. Rust. Stilte. Je voelt vanzelf wanneer en wat je met die nieuwe ruimte en rust wil gaan doen zodat je nog meer leeft op jouw meest waardevolle manier.

 

Wil jij ondersteund worden in dit proces omdat het best spannend voelt om jouw gedachtenpatronen die niet meer voor je werken te doorbreken? En wil je graag daadkrachtig aan de slag met die nieuwe ruimte die er vrij komt en leiderschap nemen over jouw werkend leven? Geef dan een gil door mij een mail te sturen via carolijn@coachable.nl en dan verkennen we wat je nodig hebt en of ik daar iets in kan betekenen.