Perfectionisme is saai!

Afgelopen week was ik aan de wandel op het strand met een klant tijdens een tweedaags coachprogramma.
Het was hartstikke mistig en het enige wat we zagen was elkaar en het zand dicht om ons heen. Ondanks dat we niet zagen waar we precies liepen en waar we uitkwamen, voelden we ons veilig.
“Een ideale situatie om naar binnen te keren bij mezelf, want meer dan dat is er nu niet” zei mijn gast.

Juist daar spraken we over haar streven naar perfectie. Altijd alles uit willen stippelen om zeker te weten dat iets gaat zoals zij bedacht heeft dat het moet zijn. Ze is zo druk met het perfecte plaatje te creëren dat ze nergens meer van geniet. Want als het al lukt om dat perfecte moment te bereiken, dan is er weer iets anders wat nog beter of mooier kan. Ze geniet niet meer van de mooie momenten met haar kinderen. Ze komt niet meer toe aan de dingen die haar persoonlijk echt plezier geven.

Met jou valt niets te lachen

Als je doorslaat in perfectionisme ben je inderdaad voor je omgeving minder leuk.
Je maakt nooit fouten dus samen smakelijk lachen om een blunder is er met jou niet bij.
De ander voelt zich altijd een kluns omdat jij het zogenaamd allemaal voor elkaar hebt.
Je bent minder fijn om mee samen te werken. Je legt de lat namelijk niet alleen voor jezelf hoog maar ook voor anderen.

Perfectionisme lijkt een vorm van controle te geven maar schijn bedriegt. Het leven heeft namelijk altijd verrassingen voor ons in petto en de kunst is om juist mee te kunnen bewegen op dat wat het leven ons brengt. Pas dan ben je in controle.

Ben je iets of doe je iets?

Daar in die mist, toen ze totaal niets kon doen om controle te hebben op onze route of haar uiterlijk (want je haar wordt smerig van mist) beseft ze dat ze zichzelf met haar perfectionisme enorm Perfectionismetekort doet.  Ineens ziet ze dat zij iets nastreeft wat niet realistisch is en uiteindelijk altijd voor ontevredenheid zorgt. Dat ze zelfs het echte contact met haar dierbaren verliest. Nu ze op deze manier met afstand naar haar perfectionistische gedrag kijkt, voelt ze dat zij niet haar perfectionisme IS. Ineens is het niet meer dan een (te) gekke afwijking in haar gedachten. Een afwijking die ook met minder aandacht veel goeds kan brengen.

Terwijl wij onze weg in de mist weer vervolgen, verander ik van positie. Snel schiet ik achter haar langs om rechts van haar te lopen. Ik schiet in de lach en beken dat ik ook een (te) gekke afwijking heb. Dat ook ik iets heb wat altijd op een bepaalde (perfecte) manier moet.  Ik wil altijd rechts van mijn klanten lopen. Als ik links loop heb ik het gevoel dat er iets niet klopt. Het gesprek niet lekker loopt. Tuurlijk zit dat tussen mijn oren maar samen met mijn gast kwam ik op een mooie verklaring. Een verklaring die maakt dat ik mijn (te) gekke afwijking koester.

Heb jij een ook een (te) gekke afwijking? Hoe zorg je dat je er niet in doorslaat maar het wel kunt koesteren?

Manage je brein en creëer vakantie in je hoofd

Er zijn momenten in ons leven dat we daadwerkelijk pijn hebben van iets. Iets fysieks maar ook van iets wat werkelijk gebeurt in ons leven. Het moment van ziekte, ontslag, scheiding etc. Maar het meeste stress ervaren we niet op het moment van de feitelijke gebeurtenis maar van het lijden wat daarna komt. Aan die pijn in het moment kun je weinig doen. Waar je wel zelf invloed op hebt is de mate van jouw lijden en hoe je daar mee dealt. Je lijdt vaker dan je denkt door jouw gedachten. Jouw overtuigingen. Niet eens zo zeer door feiten. Iedereen heeft dat. De een wat meer en vaker dan de ander.

Je bent namelijk jouw gedachten niet. Gedachten worden pas iets als jij ze beet pakt. Er mee in discussie gaat. Gedachten verdwijnen ook nooit. Maar je kunt ze wel managen. Zodat je vakantie in je hoofd krijgt. Rust.

Wil je hier zelf eens mee aan de slag? Weet jij (net als ik) dat je betere resultaten haalt als je serieus investeert in tijd, geld en een professionele stok achter de deur? Twijfel dan niet en maak die keuze. Sla het zelfhulpboek  gewoon over. Hoef je hem ook niet af te stoffen als hij op je nachtkastje belandt.

Doe mee met het 8 weekse online/offline coachprogramma “Vakantie in je hoofd” en leer hoe je weg kunt komen van de onrust in je hoofd.

 

 

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *